09.10.2020 roku przedstawiciele Szkolnego Klubu Europejskiego „Europejczyk” wzięli udział w interaktywnej grze miejskiej organizowanej przez Fundację im. Roberta Schumana w Warszawie.
Nasz Klub w zeszłym roku szkolnym został laureatem konkursu „Klimat to przyszłość” a nagrodą w tym konkursie dla Szkolnych Klubów Europejskich miał być udział w kolejnej edycji Parady Schumana, która nie odbyła się z powodu pandemii COVID 19 .
W związku z tym Fundacja im. Roberta Schumana ( organizator corocznych uroczystości poświeconych Unii Europejskiej) zorganizowała dla uczniów spacer edukacyjny szlakiem europejskiej Warszawy. Podczas spaceru interaktywnego członkowie SKE „Europejczyk” poznali miejsca, postaci, które w stolicy kojarzone są z europejskością.
FOTORELACJA
Plan Trasy:
* Pałac Kultury – symbol miasta w miejscu dziesiątek kamienic dawnego, rzekomego „Paryża Północy”, prezent od Związku Radzieckiego, ale wzorowany na amerykańskich wieżowcach, niechciany „nieeuropejski” zabytek, nie pasujący do wieżowców i aspiracji Warszawy jako centrum regionu.
* Kościół ewangelicki św. Trójcy – nawiązujący do antycznej architektury, także rzymskiego Panteonu, zaprojektowany przez architekta Sasów Szymona Bogumiła Zuga. Do tego historia polskich ewangelików i wielowyznaniowej Warszawy w wielowyznaniowej Europie, uosobiona przez biskupa Juliusza Burschego.
* Ogród Saski i Plac Piłsudskiego – historia Pałacu Saskiego i jego mieszkańców, którzy większość czasu spędzali w Dreźnie, ale i tak przebudowali Warszawę na wielką skalę. Do tego opowieść o Grobie Nieznanego Żołnierza z krótkim aktywizującym zadaniem polegającym na wychwyceniu różnych krajów wspomnianych na tablicach przy Grobie = refleksja nad zmianami granic i Polakami walczącymi na całym kontynencie (od Norwegii po Mantuę).
* Pałac Czapskich i Bazylika św. Krzyża – biografia Fryderyka Chopina, syna Lotaryńczyka (który uczył Polaków francuskiego, lingua franca epoki) i Polki, ucznia dwóch Czechów i Niemca, reformatora europejskiej muzyki i Paryżanina, który jednak chciał być pochowany w Warszawie.
* Pomnik Kopernika – biografia Kopernika, który korzenie miał na Śląsku i w Westfalii, znał niemiecki, łacinę i włoski (studiował 10 lat we Włoszech, centrum ówczesnego życia intelektualnego), a przedstawiał się jako „torunianin”. Słowem opowieść o świecie bez jasnych tożsamości narodowych w Europie, opowiedziana przez pryzmat sporu o tablicę z pomnika.
* Kampus UW – spotkanie przy Skarpie Warszawskiej i rozmowa o jej znaczeniu dla Warszawy i jej przyrody, czyli Wisła jako korytarz migracyjny, probierz zmian klimatycznych i wyjątkowy teren objęty Naturą 2000. Następnie, przy dawnej Bibliotece UW opowieść o uniwersytecie, jednym z najbardziej międzynarodowych miejsc w Warszawie, jednocześnie mocno włączonym w europejską naukę (vide sojusz 4EU+)
* Hotele Bristol i Europejski – opowieść o twórcach tych budynków, czyli o rodzie Marconich (Henryk, autor Europejskiego i Władysław architekt Bristolu), włoskiej rodzinie, która związała z Polską swoje życie, zmieniając obraz Warszawy. Henryk był katolikiem, miał żonę Szkotkę, syn Władysław kalwinem, pochowani są na różnych wyznaniowo cmentarzach, co pokazuje charakterystyczną dla kontynentu mozaikę tożsamości.
* Pałac Prezydencki – historia o trzech flagach (polska, NATO i UE), czyli od radziwiłłowskiej rezydencji, przez podpisanie w Pałacu Układu Warszawskiego, trzymającego w szachu całą Europę, przeciwnika NATO, którego członkiem w końcu Polska zostanie i Okrągłego Stołu, momentu przemian, który doprowadzi ostatecznie do zjednoczenia Europy.
* Pomnik Adama Mickiewicza – ponownie o różnych tożsamościach na przykładzie Adama Mickiewicza, Białorusina-Litwina-Polaka (w zależności od tego, kto opowiada historię), a także opowieść o Europie XIX wieku, wieku nacjonalizmów i romantyzmu. Wszystko połączone z krótkim aktywizującym zadaniem polegającym na zespołowym czytaniu Inwokacji.
* Weduta Canaletta przy figurze Matki Boskiej Passawskiej – biografia Canaletta, wenecjanina i „fotografa” Warszawy XVIII wieku, którego obrazy posłużyły za źródło w trakcie unikatowej odbudowy miasta po zniszczeniach wojennych.
* Kolumna Zygmunta i Zamek Królewski – opowieść o republikańskiej Rzeczpospolitej Obojga Narodów o ambicjach europejskich, która eksperymentowała z republikanizmem i ostatecznie konstytucją w 1791 roku, pierwszą w Europie. Do tego historia wazowskiej kolumny i rezydencji, którą symbolicznie zniszczono już we wrześniu 1939.