«

»

lis 03

Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji 2022

Po raz 11 w Publicznej Szkole Podstawowej nr 8 w Starogardzie Gdańskim obchodziliśmy Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji. Hasłem przewodnim było: „Przełamujemy bariery”.

FOTORELACJA

Klasa 1

„Starsi czytają młodszym” – uczniowie z terapii pedagogicznej z klas 5-8 czytają wierszyki dzieciom w klasie 1.

Jak co roku grupa dzieci i młodzieży, uczestniczącej w zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych, poszła czytać wiersze J. Brzechwy, J. Tuwima oraz M. Konopnickiej.                W tym roku również zebrała się dość duża grupa: 14 osób z klas 5, 7, i 8 (Kornelia, Ula, Laura, Julia, Natalia, Milena, Samanta, Nicola, Igor, Jakub, Kacper, Sonia, Julia i Natalia). Część dzieci nie bardzo chciało iść, ale poszli i nie żałowali.

Klasa 2

Wystawa prac „Ilustracje do bajek H. Ch. Andersena”

Każda klasa rysowała ilustracje do innej bajki Andersena.

Klasa druga A: „Brzydkie kaczątko”

Klasa druga B: „Dziewczynka z zapałkami”

Klasa druga C: “Calineczka”

Klasa druga D: „Mała syrenka”

Dobrze, że to nie był konkurs, bo ciężko by było wybrać najładniejszą ilustrację, ponieważ wszystkie obrazki były ciekawe. Wystawa była na holu na parterze oraz dostępne były zdjęcia na stronie internetowej naszej szkoły.

Klasa 3

Memory ortograficzne

Każda klasa otrzymała zestaw wyrazów z trudnością ortograficzną. Na przygotowanych kartonikach rysowali obrazek i podpisali go oraz przyklejali słowo, np. HOKEISTA.  Tak przygotowane Memory pomagają w zapamiętaniu wyrazów z trudnością ortograficzną, a także mogą służyć jako pomoc w przypominaniu sobie zasad ortograficznych.

Klasa 4

Kalambury ortograficzne

Podczas lekcji języka polskiego, dzieci bawiły się w „Kalambury ortograficzne”. W kopercie były wyrazy z brakującą literą. Dzieci losowały wyraz i musiały pokazać lub narysować ten wyraz, tak żeby klasa zgadła. Na koniec musiały powiedzieć przez jaką literkę się pisze dane słowo, oczywiście uzasadniając pisownię.

Klasa 5

Drużynowe Potyczki Ortograficzne dla klas 5

Wykorzystując nowości technologię komputerową (Quzziz), uczniowie klas 5 brały udział w Drużynowych Potyczkach Ortograficznych. Zwycięzcą została klasa 5 b, odpowiedzieli poprawnie na wszystkie pytania.

Klasa 6

KRZYŻÓWKA ze słowem DYSLEKSJA

Uczniowie najpierw obejrzeli krótki film: „Jak działa dysleksja”, na podstawie informacji układali krzyżówkę. W krzyżówce pojawiły się hasła: Andersen, czytanie, pisanie, dysleksja, dzieci, wzrok, słuch, pasja, aktor, Julian  itp. (kolega z klasy z dysleksją).

To niesamowite, że jedna dysleksja wpływa na tyle płaszczyzn życia.

 Klasa 7

Wystawa Dysleksja

Klasy 7, na lekcji plastyki, obejrzały film : „Dysleksja pod kontrolą – Metoda Davisa – Dar dysleksji”. Po projekcji, rysowali „DYSLEKSJĘ”, jak oni ją widzą, jak uczniowie z dysleksją ją czują. Powstało wieli prac, które można było obejrzeć na holu I piętra.

Klasa 8

Kalambury – być jak Tom Cruise!

Przybliżając uczniom dysleksję, w klasach 8 dzieci obejrzały krótki film „Znane osoby z dysleksją”. Dysleksja to nie tylko trudności, ale i talenty. Tym razem swoje talenty np. aktorskie szlifowali biorąc udział w grze „Kalambury”.

Podsumowaniem Tygodnia Dysleksji były komunikaty przez radiowęzeł, które każdego dnia dotyczyły innego aspektu dysleksji. Wszyscy mogli dowiedzieć się co to jest dysleksja, jakie są jej objawy, jak można pomóc. Wspomniane również były słynne osoby z dysleksją oraz ciekawostki na temat tych osób. Poza tym łamaliśmy Mity o dysleksji, żeby już nikt nie myślał, że osoba z dysleksją to „zdolny leń”. Hasło PRZEŁAMUJEMY BARIERY w tych dniach było spajające naszą społeczność szkolną, mam nadzieję, że nie tylko w te szczególne dni uczniowie z dysleksją mogą liczyć na nauczycieli i swoich rodziców. Żeby rodzice byli bardziej świadomi w Oddziale nr 90 PTD przy PSP 8, mogli uczestniczyć w warsztatach dla rodziców dla klas młodszych „Ryzyko dysleksji – co to jest?”, a dla dzieci starszych „Trudności w uczeniu się? Powiem ci jak się uczyć”.