STANDARDY OCHRONY DZIECI
w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 8 im. Mikołaja Kopernika
w Starogardzie Gdańskim, wersja skrócona dla dzieci
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników szkoły jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Celem polityki „Standardów Ochrony Małoletnich” jest zapewnienie Wam sprzyjających warunków do nauki oraz rozwoju zgodnie z Waszymi indywidualnymi możliwościami i potrzebami w atmosferze życzliwości, szacunku, akceptacji i bezpieczeństwa.
Rozdział I
Objaśnienie terminów
§ 1.
- Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
- Opiekunem dziecka jest rodzic lub rodzic zastępczy (osoba pod którą opieka każdego dnia jest dziecko).
- Przez krzywdzenie dziecka powinniście rozumieć zamierzone lub niezamierzone działanie osoby dorosłej lub innego dziecka, które ujemnie wpływa na Wasz rozwój fizyczny lub psychiczny. Wyróżniamy 4 formy krzywdzenia:
- Przemoc fizyczna to: popychanie, szarpanie, policzkowanie, szczypanie, kopanie, duszenie, bicie otwartą ręką, pięścią lub przedmiotami.
- Przemoc psychiczna to: poniżanie, upokarzanie, ośmieszanie, wyzywanie, wyśmiewanie, odtrącanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikty dorosłych, wytykanie z powodu odmienności.
- Wykorzystanie seksualne to: dotykanie i/lub nakłanianie do dotykania części intymnych ciała, zmuszanie do oglądanie nagich osób, robienie zdjęć lub filmów z udziałem dziecka bez odzieży.
- Zaniedbywanie to: nie dbanie o dziecko poprzez niedożywienie, ubiór nieadekwatny do pory roku, zaniedbanie higieniczne, pozostawanie na dworze bez opieki w godzinach wieczornych i nocnych, nie dbanie o higienę snu i odpoczynku, nie posyłanie dziecka do szkoły, nie zapewnia dziecku opieki lekarskiej.
Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§ 2.
- Wszyscy pracownicy szkoły w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę kiedy Tobie lub innemu dziecku dzieje się krzywda.
§ 3.
- Przemocy możecie doświadczyć ze strony innych uczniów, rodziców lub opiekunów, osób trzecich (osób, z którymi miałaś kontakt czy pracowników szkoły).
- Zasady rekrutacji personelu ustalone w szkole znajdują się w Załączniku [nr 1], a zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko znajdują się w Załączniku [nr 2] niniejszego dokumentu.
Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
§ 4.
- W przypadku doświadczenia jakiejkolwiek z wyżej wymienionych form krzywdzenia ze strony osób dorosłych lub innych dzieci zawiadom nauczyciela lub pedagoga/psychologa szkolnego.
- Wówczas stosownie do zgłoszonej sytuacji zostanie uruchomiona odpowiednia procedura.
Rozdział IV
Zasady ochrony wizerunku dziecka
§ 5.
- Szkoła uznając Twoje prawo do prywatności i ochrony dóbr osobistych zapewnia najwyższe standardy ochrony Twoich danych osobowych oraz Twojego wizerunku zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Zgodę na publikację Twojego wizerunku wyrażają w formie pisemnej rodzice lub opiekunowie prawni.
- Zasady publikacji wizerunku dziecka w szkole określa Załącznik [nr 4]
Rozdział V
Zasady dostępu dzieci do Internetu
§ 6.
- Szkoła, zapewnia Ci dostęp do Internetu, jednocześnie podejmuje działania zabezpieczające dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla Twojego prawidłowego rozwoju. W szkole zainstalowane jest i aktualizowane oprogramowanie zabezpieczające. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych stanowią Załącznik [nr 5]
- Z Internetu możesz korzystać jedynie pod nadzorem nauczyciela na zajęciach lekcyjnych.
Rozdział VI
Monitoring stosowania Polityki
§ 7.
- Raz w roku dokonywana jest analiza realizacja Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem i w razie potrzeby dyrektor szkoły wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom szkoły, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki.
- Osobami odpowiedzialnymi za Politykę Ochrony Dzieci w szkole są pedagodzy i psycholog.
Rozdział VII
Przepisy końcowe
§ 9.
- Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
- Dokument „Standardy Ochrony Dzieci” jest dokumentem szkoły ogólnodostępnym dla personelu szkoły, uczniów oraz ich opiekunów.
- Standardy ochrony udostępnione są również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.
- Nauczyciele, mają obowiązek zapoznania uczniów ze Standardami oraz omówienia ich w taki sposób, aby uczniowie mogli go zrozumieć niezależnie od wieku.
Załącznik nr 1.
Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
Załącznik nr 2a.
Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi
Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników pedagogicznych, pracowników niepedagogicznych, praktykantów i wolontariuszy. Personel powinien traktować Was z szacunkiem oraz uwzględniać Waszą godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie.
Relacje personelu z dziećmi.
- Działania podejmowane wobec Was powinny być adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe.
- Nikt nie może Was bić, szturchać, popychać, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć, obrażać ani dotykać w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
- Osobom dorosłym pracującym w szkole nie wolno używać wobec Was wulgarnych słów, gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag, kierować wypowiedzi dotyczących aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywać władzę lub przewagę fizyczną nad Wami (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
- Osoba dorosła pracująca w szkole nie może Wam proponować alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w Waszej obecności.
- Jeśli czujesz się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów osób dorosłych pracujących w szkole, możesz o tym powiedzieć nauczycielowi lub dyrektorowi szkoły i możesz oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
- Pracownicy szkoły nie mogą zapraszać Was do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z Wami poza godzinami pracy.
- Właściwą formą komunikacji nauczyciela z Wami lub Waszymi rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e – dziennik, e-mail i telefon służbowy oraz grupa klasowa).
Załącznik nr 2b
Zasady bezpiecznych relacji dziecko – dziecko
- Traktuj kolegów/koleżanki z należytym szacunkiem.
- Słuchaj innych, gdy mówią, nie przerywaj innym, gdy się wypowiadają.
- Pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one dobra osobistego innych osób.
- Przestrzegaj zasad bezpieczeństwa obowiązujących w szkole (nie narażaj innych na niebezpieczeństwo).
- Nie bądź obojętny gdy komuś dzieje się krzywda, zawsze poinformuj o tym nauczyciela lub pedagoga/psychologa szkolnego.
- Niedopuszczalne są następujące zachowania:
- bicie szarpanie, kopanie, popychanie itp.;
- wyśmiewanie, obrażanie, obmawianie, bezpodstawne oskarżanie, szantażowanie, wyzywanie – w kontakcie bezpośrednim i w mediach społecznościowych, wykluczanie z grupy;
- dokonywanie kradzieży mienia innych uczniów;
- nagrywanie i rozpowszechnianie wizerunku innych uczniów bez ich wyraźnej zgody;
- ujawnianie prywatnych informacji i wrażliwych treści dotyczących innych uczniów i ich rodzin;
- namawianie innych uczniów do popełniania czynów karalnych i innych zachowań mających negatywne konsekwencje, w szczególności: namawianie do kradzieży, zachowania krzywdzące innych uczniów;
- udostępnianie i nakłanianie do używania substancji psychoaktywnych, w szczególności: alkoholu, papierosów, papierosów elektronicznych, narkotyków i innych środków zmieniających świadomość;
- wszelkie zachowania o charakterze seksualnym naruszające sferę fizyczną i psychiczną, w szczególności: dotykanie miejsc intymnych, wykonywanie obraźliwych gestów, obrażanie słowne.
Załącznik nr 3
Karta Interwencji
Załącznik nr 4
Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych
1. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów, dokumentowaniu działań.
2. Masz prawo zdecydować czy twój wizerunek zostanie zarejestrowany.
3. Zdjęcia i filmy przechowywane są w folderze chronionym.
Załącznik nr 5
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
- Infrastruktura sieciowa szkoły umożliwia Wam dostęp do Internetu w czasie zajęć lekcyjnych.
- Nauczyciel czuwa nad Waszym bezpieczeństwem podczas korzystania z Internetu w trakcie zajęć. Przekazuje Wam informację o zasadach bezpiecznego korzystania z sieci.
5. W szkole powołana jest funkcja administratora sieci, który odpowiedzialny jest za instalowanie i aktualizowanie programów antywirusowych i zapór sieciowych.
Załącznik nr 6
Monitoring standardów – ankieta
PAMIĘTAJ !!
KAŻDY ma prawo do poszanowania swojej godności
Jeśli sam/a doznajesz krzywdy lub jesteś świadkiem krzywdzenia innego ucznia to NATYCHMIAST
powiedz o tym komuś dorosłemu.