SYMPTOMY DYSLEKSJI U UCZNIÓW KLAS VII – VIII
Szkoła
|
||
Lp. |
Obszar diagnozy
|
Objawy |
1 |
Język polski | Czytanie: wolne tempo czytania połączone z trudnością jego zrozumienia i zapamiętania; niechęć do czytania długich i grubych książek.Pisanie: błędy ortograficzne i gramatyczne; trudności z organizacją tekstu; trudne do odczytania pismo. |
2 |
Matematyka | Arytmetyka: trudności z zapisywaniem i odczytywaniem liczb wielocyfrowych, dodawaniem w pamięci, przekształcaniem wzorów.Geometria: trudności z zadaniami angażującymi wyobraźnię przestrzenną, niski poziom wykresów i rysunków. |
3 |
Biologia | Trudności z opanowaniem terminologii, systematyki, zapamiętaniem i zapisaniem reakcji biochemicznych, z organizacją przestrzenną schematów i rysunków. |
4 |
Chemia | Problemy z zapamiętaniem terminologii, danych przedstawionych przestrzennie (np. tablica Mendelejewa), błędne zapisywanie łańcuchów reakcji chemicznych. |
5 |
Geografia | Trudności z zapamiętaniem nazw geograficznych, z rysowaniem i czytaniem map, z orientacją w czasie i przestrzeni. |
6 |
Historia i wiedza o społeczeństwie | Trudności z zapamiętaniem nazw i nazwisk, zła orientacja w czasie (chronologia, daty) i na mapach historycznych. |
7 |
Sztuka | Trudności z czytaniem nut, ze szczegółowym analizowaniem obrazów, rysowaniem i orientacją przestrzenną prac plastycznych. |
8 |
Wychowanie fizyczne | Problemy z opanowaniem układów gimnastycznych, trudności z bieganiem, ćwiczeniami równoważnymi oraz grami wymagającymi użycia piłki. |
9 |
Języki obce | Trudności z poprawnym pisaniem pomimo dobrych wypowiedzi ustnych. Trudności z budowaniem wypowiedzi słownych, z zapamiętywaniem słówek, z odróżnianiem podobnych wyrazów. Nieprawidłowa wymowa. Trudności z rozumieniem i zapamiętywaniem tekstu mówionego. Kłopoty z zapisaniem wyrazów w poprawnej formie gramatycznej. |
Pozaszkolne obszary aktywności
|
||
1 |
Życie codzienne |
Czynności użyteczne: trudności z wypowiadaniem się, artykulacją złożonych wyrazów, problemy z wypełnianiem formularzy, prowadzeniem samochodu, zapamiętaniem układów tanecznych, zapamiętanie nazw i danych – trudności z zapamiętaniem i dokładnym przekazaniem informacji odebranych przez telefon.Liczby: trudności z płynnym wypowiedzeniem nazw miesięcy, mylenie numerów autobusów, mylenie kolejności cyfr przy wybieraniu numeru telefonicznego, mylenie dat i godzin.Orientacja w czasie i przestrzeni: kłopoty z planowaniem, organizacją i zarządzaniem czasem, trudności z odróżnieniem strony prawej od lewej, problemy z czytaniem mapy i orientowaniem się w nieznanym terenem. |
Sporządziła: mgr Magdalena Niedbała
Źródło:
Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom z dysleksją.
M. Bogdanowicz, A. Bućko, R. Czabaj
Symptomy dysleksji u uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej
1. |
Motoryka duża |
Mała sprawność ruchowa całego ciała: dziecko ma trudności z nauczeniem się jazdy na wrotkach, łyżwach, nartach oraz niechętnie uczestniczyw zabawach ruchowych i lekcjach wychowania fizycznego, może mieć
trudności z wykonaniem ćwiczeń równoważnych, układów tanecznych jak i gimnastycznych.
|
2 | Motoryka mała | Obniżona sprawność ruchowa rąk: trudności z wykonywaniemprecyzyjnych ruchów w czasie zajęć szkolnych, na przykład podczassklejania modeli, rysowania schematów. |
3 | Koordynacjawzrokowo–ruchowa | Trudności z rzucaniem do celu i chwytaniem, dziecko brzydko i niechętnierysuje, pisze mało czytelnie, zbyt mocno przyciska ołówek, długopis, rękaszybko się męczy.
|
4 | Funkcje słuchowo–językowe | Przekręcanie złożonych wyrazów, używanie niepoprawnych pod względem gramatycznym sformułowań, trudności z poprawnymużywaniem wyrażeń przyimkowych, opisujących stosunki przestrzenne:
nad–pod, za–przed, wewnątrz–na zewnątrz, trudności z różnicowaniem podobnych głosek: z–s, b–p, mylenie wyrazów zbliżonych fonetycznie, trudności z dokonywaniem operacji analizy i syntezy.
|
5 | . Funkcje wzrokowe | Trudności z wyróżnianiem elementów z całości, a także z ich syntetyzowaniem w całość, na przykład podczas układania puzzli,trudności z wyodrębnianiem szczegółów różniących dwa obrazki. |
6 | Lateralizacja | Utrzymująca się obuoczność oraz oburęczność z niewielką przewagą jednej ręki. |
7 | Orientacja w schemacie ciała i przestrzeni | Trudności ze wskazaniem na sobie zarówno części ciała jak i określenie ich terminami: prawe–lewe, trudności z określeniem pozycji przedmiotówwzględem siebie: na prawo, na lewo.
|
8. | Orientacja w czasie | Trudności z zapamiętywaniem terminów, dat w życiu codziennym,problemy z określeniem chronologii zdarzeń, datowaniem wydarzeńhistorycznych.
|
9 | Czytanie | Trudności w czytaniu: wolne tempo, prymitywna technika, niedokładne rozumienie tekstu, lecz z małą liczbą błędów; czytanie z wieloma błędamiwynikające z szybkiego tempa czytania, domyślanie się treści na podstawie
kontekstu, niedokładne rozumienie przeczytanego tekstu, niechęć do czytania, sylabizowanie trudnych wyrazów.
|
10. | Pierwsze próby pisania | Trudności z opanowaniem poprawnej pisowni związane z opóźnienie mrozwoju funkcji wzrokowo-przestrzennych oraz słuchowo-językowych,co skutkuje nieprawidłową pisownią i dużą liczbą błędów ortograficznych
pomimo znajomości zasad; słabo czytelne pismo związane z opóźnieniem rozwoju ruchowego i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Problemy z innymi przedmiotami w wyniku wyżej wymienionych zaburzeń, na przykład zła orientacja na mapie, odczytywanie liczb od prawej do lewej, mylenie znaków nierówności, trudności z czytaniem i zapamiętywaniem nut, zapisywaniem reakcji chemicznych, zapamiętywaniem nazwisk, dat. Trudności z językami obcymi: problemy z zapamiętywaniem słówek, prawidłową wymową. |